Dåb/nadver

 

Mandelas lære

 

Etik uden Gud?

 

Michael Jackson, m.fl.

 

Gud er kærlighed?

 

Næstekærlighed?

 

Avatar og klima?

 

Mit kristendomsyn

 

Synd tappert!

 

Big Bang, m.v.

 

Dommedag

 

Gode gerninger?

 

GT og Jesus?

 

Hvem er næsten?

Hvem er så min næste?

 

 

I luthersk kristendom realiseres kærligheden til Gud, og gudsforholdet som sådan, i mødet med næsten.

 

Derfor er det ikke underligt, at debatten omkring, hvem denne/disse næste(r) egentlig er, sommetider er så heftig blandt teologer, præster, og andet godtfolk, i Danmark. En af grundene er det noget uafklarede forhold mellem politik og religion.

 

Ikke desto mindre er dette et paradoks, al den stund, at dette overhovedet at stille spørgsmålet om hvem ens næste er, i virkeligheden er udtryk for hykleri, et udtryk for ønsket om at begrænse antallet af næst'er, man er forpligtet overfor.

 

Se fx. min tekst om den barmhjertige samaritaner, hvor denne pointe efter min mening er særdeles væsentlig.

 

Her fremgår det i øvrigt, at et væsentligt punkt, der skiller vandene, er, hvorvidt ens næste/næst'er kun er den/dem, man rent faktisk står fysisk overfor, eller det også gælder den næste, man kun ser på tv.

 

Er ofrene for den humanitære katastrofe i Syrien også vore næst'er? Læs eventuelt biskoppernes opfordring til befolkningen her.

Var ofrene for jordskælvet på Haiti vore næst'er, var ofrene for tsunami-katastrofen, og ofrene for oversvømmelserne i Pakistan i 2010 vore næst'er? Hvad med de fattige i den tredie verdens lande, herunder ofrene for tragedien på Afrikas Horn i 2011 (læs biskopperne historiske opfordring)?

 

Svaret burde være et klart ja. Selve problemstillingen er i sagens natur moderne (der var ingen fjernsyn på Jesu tid!), og jeg synes, at den er godt behandlet af Peter Tudvad i kronikken "Den barmhjertige dansker" (skrevet i forb. med tsunami-katastrofen, Julen 04), hvor han argumenterer godt for, at ikke kun det fysiske nærvær, men også det virtuelle nærvær forpligter. Læs den her.

 

Om at beskytte næsten i en krigssituation?

 

Susanne Biers film: Hvem er næsten?

 

Den danske filosof Søren Kierkegaard, skriver om næsten: "»Næsten« betyder »alle Mennesker«" Læs uddrag her.

 

Den polsk-engelske sociolog Zygmunt Bauman, skriver om næsten/den Anden. Læs her.

 

Desuden - om forholdet til næsten i et velfærdssamfund som det danske

 

En herlig prædiken over fortællingen om den barmhjertige samaritaner, der har henlagt fortællingen til nutidens Danmark (i Århus faktisk) - om den barmhjertige muslim - kan læses her.

 

Hør Svend Auken genfortællehistorien om den barmhjertige samaritaner

 

Sagen omde afviste irakiske asylansøgere, der søgte et helle i Brorsons Kirke i 2009.